De gemeente Melle nam verschillende initiatieven om haar inwoners een hart onder de riem te steken in deze moeilijke eindejaarsperiode. Zo is de Facebookcampagne ‘11duizendMellenaars, 11duizendredenen’, waar 4 ge ëngageerde Mellenaars hun reden geven om de coronamaatregelen vol te houden, een groot succes.
De gemeente focust zich ook op mensen die minder digitaal zijn, zoals tachtigplussers en kwetsbaren. Samen met de Melse scholen werd een kerstkaartjesactie uitgewerkt; de gemeente leverde 600 kaartjes en de Melse schoolkinderen maakten er kleurrijke kunstwerkjes van.
Op de kaartjes wensen wij ‘kleur in donkere dagen’. Het krijgen van een zelfgemaakt kerstkaartje is een klein gebaar, maar maakt een groot verschil voor de persoon die een opstekertje kan gebruiken. Voor ons is het essentieel om verschillende doelgroepen te bereiken, net daarom focussen wij ook op mensen met een minder digitaal profiel. Samen met de medewerkers van het OCMW zorgen wij ervoor dat de kaartjes bij de meest kwetsbaren terecht komen.
Quote Lieselot Bleyenberg, schepen van communicatie
De scholen waren enthousiast om samen te werken. De lagere scholen maakten er tijd voor in de lessen levensbeschouwing, godsdienst, … en de kleuters integreerden dit in hun knutsellessen. Tijdens de kerstvakantie verzendt de gemeente de kaartjes.
Tachtigplussers leven vaker geïsoleerd. Daarom organiseert de gemeente ook ‘Belrondes naar tachtigplussers.
Wij contacteren persoonlijk onze tachtigplussers om te kijken of alles goed is met hen. Kunnen wij hen niet bereiken? Dan bellen we de kinderen op of brengt het OCMW een ‘voordeurbezoek’.
Quote Frank De Vis, schepen van welzijn
Op deze manier hoopt de gemeente ‘een sfeer van zorg dragen voor elkaar’ te cre ëren. Wij hopen dat ons voorbeeld andere Mellenaars inspireert om ook kleine warme acties te ondernemen en elkaar te steunen.