Op woensdag 17 februari om 8u voerden de PVDA-groepen Spoor en Ninove een coronaveilige actie aan het station van Ninove tegen de sluiting van het loket daar en in 43 andere stations in Belgi ë. PVDA is tegen de geplande sluiting van 44 stationsloketten, waaronder deze in Ninove. Joachim De Maeseneer van PVDA Ninove noemt het plan een slecht mobiliteitsbeleid met weinig perspectief voor de toekomst. “Dat de NMBS beslist heeft om 44 loketten, waaronder het loket in Ninove, te sluiten is niet te verantwoorden net nu er zoveel behoefte is aan ecologische vervoersmogelijkheden. We moeten net meer mensen overtuigen om de trein te nemen. Met een afbouw van de
dienstverlening gaat dat natuurlijk niet lukken.”. De PVDA lanceerde daarom een nationale petitie tegen de sluiting van de loketten. Woensdag zullen we de pendelaars vragen deze te tekenen en we zullen tevens de loketbediende een hart onder de riem steken. De mensen kunnen deze petitie ook online tekenen.
Toekomst van de loketten
Volgens de PVDA is het belangrijkste doel van een openbare dienst niet financieel rendabel zijn, wel een goede dienstverlening bieden aan de samenleving. De Maeseneer formuleert het als volgt: “het verkopen van tickets is maar een deel van hun takenpakket: zij lichten de reizigers in, kunnen bijvoorbeeld oudere reizigers en mensen met een beperking begeleiden, ze tonen de dienstregeling en zorgen voor veiligheid in de stations door sociale controle. Het einde van de loketten betekent meteen ook het einde van die sociale rol. Een automaat kan die rol nooit overnemen We willen ook niet dat het station van Ninove een spookstation zou worden.”.
De PVDA wil naar eigen zeggen de loketten behouden én ook verder nadenken over extra maatschappelijke invullingen. “We willen de waardevolle sociale rol die de loketbediende vervult niet verloren laten gaan, we willen ze zelfs versterken. Zo willen we samen met de inwoners nadenken over welke extra maatschappelijke functie, naast dat van NMBS-loket, een stationsgebouw kan invullen. Waarom bouwen we de loketten niet om tot punten voor duurzame mobiliteit? De stationsloketten zouden ook voor andere publieke diensten ingezet kunnen worden: als postkantoor, als pakjespunt, voor administratieve diensten…”, aldus De Maeseneer.