Geraardsbergen. Armand Matthijs – woordvoerder van Rebus – verliest een gerechtsprocedure tegen de stad Geraardsbergen en moet €1866,67 ophoesten om een deel van de gerechtskosten te betalen. Jaren geleden had Armand Matthijs bij het vredegerecht een klacht neergelegd voor het openstellen van 7 trage wegen – voor rollers, trappers en stappers – waaronder de Moerbeekse Marktweg. Armand Matthijs kon onvoldoende aantonen waar het tracé van de voetweg juist loopt. ‘Vooral de zwakke weggebruiker is slachtoffer van deze uitspraak.’
Volgens de voorman van Rebus vertrekt de Moerbeekse Marktweg van de oostkant restaurant Zicht en loopt naar de vierwindenstraat, verder naar de Vierbunderweg en zo naar de Zikastraat. ‘In 2015 plaatste Rebus een naambordje van de weg bij de Pachterstraat en de Vierwindenstraat maar dat heeft er maar enkele uren gestaan…’, licht Armand toe.
Spot en hoon
Armand Matthijs is bijzonder ontgoocheld in de uitspraak. In de loop der jaren heeft Armand tal van rechtszaken tegen de stad Geraardsbergen gevoerd. ‘Ongeveer de helft van deze zaken draaiden in mijn voordeel uit.’ Armand is vooral boos omdat zijn bezorgdheden niet ernstig worden genomen. Spot en hoon is soms zijn deel. ‘Ik heb het vertrouwen in het stadsbestuur en het gerecht verloren’, besluit Armand.
‘Vooral de zwakke weggebruiker is slachtoffer van deze uitspraak. Wettelijke bepalingen stellen dat bij het afschaffen van trage wegen een welvoeglijkheidsvergoeding moet worden betaald voor het verwerven de volle eigendom van het tracé van de gemeenteweg, maar in de realiteit worden tientallen eigenaars beloond met een gratis stuk (bouw)grond’, meent Armand Matthijs. ‘Daarnaast worden verzoekschriften voor het herstel van gemeentewegen niet ernstig genomen en meestal niet beantwoord.’
‘De stad Geraardsbergen is belast met het beheer van de gemeentewegen en kan deze verantwoordelijkheid niet ontlopen’, vult de woordvoerder van Rebus aan. Deze tegenslag betekent niet dat Armand Matthijs afziet van zijn engagement. ‘Ik blijf ijveren voor het recht van rollers, trappers en stappers om zich op een gezonde en klimaatvriendelijke manier te verplaatsen. Daarbij is het gebruik van trage wegen cruciaal en moeten alle wettelijke bepalingen worden aangewend om deze wegen te herstellen’, besluit Armand.
Of hij tegen de beslissing in beroep gaat, weet Armand nog niet. ‘Daar zal ik eerst een nachtje moeten over slapen.’
Julien Borremans