Armand Matthijs vraagt een ernstige bijwerking van het stadsplan op maat van de zwakke weggebruiker


Geraardsbergen. Naar jaarlijkse gewoonte verspreidt de stad Geraardsbergen een stads- en bedrijvenkaart van de Oudenbergstad. Volgens Armand Matthijs van Rebus is deze kaart ‘een autokaart’ en moet die worden aangepast ‘voor hen die zich rollend, stappend, trappend, ook varend  willen of moeten verplaatsen over het gans grondgebied van deze stad.’

Volgens Armand Matthijs wordt het dringend tijd dat het stadsbestuur kiest voor ‘een veilige en leefbare omgeving en toekomst’. Volgens Matthijs moet het beleid doorspekt zijn van dergelijke keuze. De voorman van Rebus begrijpt dan ook niet dat het nieuwe stadsplan gemaakt is op maat van de chauffeur. Matthijs dringt er bij het stadsbestuur op aan om een duidelijke keuze te maken.

‘Daarom vragen we u uitdrukkelijk om deze kaart  meteen aan te passen aan de grondrechten, wetgeving rond gemeentewegen en gelijke kansen voor alle bewoners. Dat betekent dat de ‘autokaart’, op papier en digitaal wordt bijgewerkt voor diegenen die zich rollend, stappend, trappend, ook varend  willen of moeten verplaatsen over het ganse grondgebied van deze stad. Dit betekent de aanduiding van voetpaden, voet- of buurtwegen, wettelijke fietspaden en –straten’, onderstreept Armand Matthijs.

Bovendien vraagt de woordvoerder van Rebus dat de verschillende plaatsen waar we kunnen spelen, bewegen, met elkaar babbelen, de band herstellen met de natuur, creativiteit ontwikkelen op de kaart worden aangeduid. Armand Matthijs vindt dat een grote groep mensen op deze manier worden gediscrimineerd.

‘Een stad met welvaart en welzijn neemt iedereen mee en zorgt voor daadwerkelijke ondersteuning en verbinding tussen iedereen.  In deze wat sombere tijden van gezondheids- en natuurcrisis is het meer dan ooit nodig dat we in beweging komen en blijven. Daaraan willen we volop en meer dan ooit meewerken’, besluit Armand Matthijs.

Julien Borremans