GO! Atheneum Brakel goes Erasmus+  met DIGI.R.E.DI.L (digital readiness for European distance learning)

 

GO! Atheneum Brakel ontving  Griekse, Ijslandse en Portugese leerkrachten en directie voor een  uitwisseling en opleidingen rond distance learning in de week van 7 tot en met 11 februari. De Servische leraren volgden deze workshops online zodat dit evenement een echte mix van fysiek en digitaal leren werd (blended learning).

GO! Atheneum Brakel werkt samen met Ijslandse, Griekse, Portugese en Servische partnerscholen in een Erasmus+ project Digital readiness for European distance learning.

Eerder al ontmoetten leerkrachten en directies in een learning teaching training week (LTT) in de Ijslandse school Mentaskolinn i Reijkjavic. Deze keer is het de beurt aan GO! Atheneum Brakel om de buitenlandse collega’s leerkrachten en directeurs workshops rond distance learning aan te bieden. Een greep uit de workshops : hoe gaan we om met e-safety, veilig op het internet, wat zijn de mogelijkheden in het onderwijs om aan de slag te gaan met 3D tijdens afstandsleren, gamification in het onderwijs, virtual reality toepassingen, een voorstelling van ons schoolplatform en google classroom als middel voor blended learning.

Woensdag bezocht het internationale gezelschap Brugge met gids voor het culturele luik van dit Erasmus+ programma.

Op donderdag maakten de deelnemers kennis met VR-KUUB. Met VR apparatuur konden ze virtuele oefeningen ontwikkelden als tool voor de lessen. Ook gamification in het onderwijs kwam aan bod in de workshop van Michaël De Borre die onder andere de educatieve versie  van Assassin’s Creed en bijhorende lessen demonstreerde.

Op vrijdag ging nog een workshop door voor het maken van een VR bril en ontwikkelden de deelnemers bijhorend materiaal voor een virtuele toer.

Volgend schooljaar zullen voor leerkrachten en directie van GO! Atheneum nog uitwisselingen in Servië, Griekenland en Portugal doorgaan om goede voorbeelden te ontdekken van distance learning in de onderwijspraktijk en in een Europese context.