De 24 uren race startte zaterdag 29 oktober om 17u30 en de geblokte vlag viel zondag 30 oktober om 14u30. Hierbij een verslag van Hans, Sven ,Rookie en Staf
Het Geraardsbergs 2cv race team 47 nam er voor de 8ste maal deel in de klasse Améliorée en had zich zoals gewoonlijk zeer goed voorbereid op de race. Tijdens de zomermaanden zijn 2 uitgebreide testdagen gehouden, 1 op het circuit van Spa ( 6 uur ) en 1 op het circuit van Zolder ( 3 uur ). De wagen was goed ingereden en goed afgesteld en reed scherpere tijden dan ooit tevoren. Rondetijd Spa = 3min 43sec en Zolder = 2 min 20 sec en dat met enkel 602 cc en 50 pk onder de motorkap. Het gewicht van de wagen is 635 kg en de toerentalbegrenzer staat op 8000 tr / min.
Donderdagavond strijkt het team neer op het circuit en er kan direct begonnen worden met Endurance box 22 klaar te zetten voor de race. Materiaal, gereedschap en de Pits-nachtverlichting worden geplaatst. Vrijdagmorgen is er 1 uur testrijden en vrijdagnamiddag kan er nog 2 uur getest / ingereden worden. Bandenspanning, oliedruk, olietemperatuur, gordels, lichten, alles wordt gecheckt en eventueel aangepast of bij geregeld. De wagen en de piloten zijn er klaar voor, Let the show begin.
Zaterdag voormiddag zijn de kwalificaties van 10u00 tot 11u50. Nu laten alle bolides al zien wat ze in hun mars hebben, sommige stellen teleur, sommige verrassen positief. De 2cv 72 Proto moest na 3 rondes al binnen komen met een kapotte versnellingsbak en er was een C1 racewagen die zo hevig tekeer ging dat hij frontaal op een muur inreed -> chassis geplooid = exit race. De 47 van ons Geraardsbergs team rijd een 3 min 44sec 6. Mooi maar het kan en moet nog beter. Zaterdag om 17u30 wordt het startsein gegeven en alle raceauto’s laten zien wat ze waard zijn. Rondes worden gereden, uren gaan voorbij en de 1ste piloten wissel komt eraan. Hans Smit ( Geraardsbergen) die de start nam kan de 2cv zonder schade doorgeven aan Van Wijmeersch Sven ( Brakel ) , Sven gaat er direct volledig tegenaan en de ronde tijd wordt al snel op 3 min 44. Dan, na 2uur en 15 minuten is het aan de beurt aan Rookie Mertens Conan ( Lessen ). Voor de eerste maal ‘s nachts op het circuit van Spa rondrazen, dat geeft wel wat spanningen, maar de Rookie brengt de 47 zonder brokken te maken mooi terug in de pits en Conan kan het strijdbijl doorgeven aan zijn vader, Mertens Staf ( Lessen ). De ronde tijd zakt naar 3 min 42sec 7. De race gaat verder en de wagen krijgt hier en daar een tikje maar niets ergs. De piloten wisselen en de zon begint op te komen. Conan komt binnen voor de 8 piloten wissel en komt aangestoven met piepende, schurend remmen. De mekaniekers duiken in het motorcompartiment en zien dat de remklauwen vastgelopen zijn door de hitten, de remplaketten zitten geblokkeerd en kunnen niet direct vervangen worden, koud water erover en dan maar de reserve remklauwen en nieuwe remblokken monteren. 12 minuten later is Hans terug vertrokken. De uren lopen verder en Staf komt binnen met een motor die ligt te kloppen / springen bij het schakelen, bij de linkse motorsilentblok is een las afgebroken, snel vervangen en na 7 min is Staf terug vertrokken en rijd een ronde tijd van 3 min 41sec 000 met een snelste tijd in sector 1 en 3. Sven heeft nu de snelste tijd in sector 2, het bochtige gedeelte van Spa circuit. Zonder noemenswaardige problemen rijd het Geraardsbergs team de race verder uit. In totaal 335 rondjes gereden met een gemiddelde snelheid van 98 km/h en een snelste ronde van 114 km/h. Het team eindigde op de 58ste plaats van 101 wagens. En behaalt zo dus de ongelooflijke 5de overwinning op rij in de 24 u voor 2pk-aatjes klasse Améliorée.
De piloten willen samen hun familie en vrienden danken omdat zij het raceteam door dik en dun blijven steunen. Tevens willen ze ook de sponsoren Merlin te Lessen en Banden Jef te Lierde danken voor hun jaarlijks sponsoring, want zonder hen is er geen 2cv wet dream racing team.
Op naar het volgende raceseizoen 2023 want dan zal het 2cv Wet Dream Racing team een grootse uitdaging aangaan ten opzichte van alle mogelijk constructeurs, motoristen, preparateurs in de 2cv wereld. Binnen een paar weken meer uitleg over deze gedurfde uitdaging.