Amper 4,4 % van de fietspaden in Oost-Vlaanderen voldoet aan de nieuwe veiligheidsnormen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid voor Vooruit Kurt De Loor kon inkijken.
“Steeds meer mensen nemen de fiets en dat is absoluut een goede zaak”, zegt Kurt De Loor. “Maar we merken tegelijkertijd dat ook het aantal fietsdoden stijgt. Tijdens de eerste negen maanden van 2022 vielen 49 fietsdoden, een jaar eerder ging het in diezelfde periode over 31 doden. 2022 was het meest dodelijke jaar voor fietsers de voorbije tien jaar. Dat zijn heel verontrustende cijfers. Willen we de veiligheid van onze fietsers garanderen zijn veilige fietspaden cruciaal. Dat betekent dat ze breed genoeg en vrijliggend moeten zijn. Helaas voldoet vandaag maar een klein deel van onze fietspaden in Oost-Vlaanderen aan deze nieuwe norm. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel.”
Kurt De Loor geeft aan dat de nieuwe normen van het Fietsvademecum dé leidraad zijn voor meer fietsveiligheid. “Maar dan moet dit dringend ook omgezet worden in aanpassingen op het terrein. Bij de helft van alle fietspaden langs Oost-Vlaamse gewestwegen is er geen ruimte voorzien tussen het fietspad en de rijweg. Dat zijn vaak moordstrookjes waar je als fietser permanent gevaar loopt. Vrijliggende fietspaden moeten de norm worden. Ook daar heeft men in Oost-Vlaanderen nog een erg lange weg af te leggen.”