Zes leerlingen van de opleiding verzorging van het GO! atheneum Herzele vertrekken, onder begeleiding van twee leerkrachten, volgende week woensdag op buitenlandse stage naar Gambia. Ze zullen er twee weken verblijven om en lesgeven in de kleuterschool Picca, opgericht door Bellinda Van Der Eecken uit Herzele. “We gaan een onvergetelijk avontuur beleven”
De stage wordt aangeboden door Joetz, die het project Studenten zonder Grenzen, een interculturele ontmoeting tussen leerlingen uit de arbeidsfinaliteit (BSO) en een kleuterschool in Gambia, ondersteunt. Met Studenten zonder Grenzen wil de organisatie jongeren de kans geven om zich te ontpoppen tot kritische, solidaire, verantwoordelijke en actieve wereldburgers. Vanuit hun omgeving krijgen zij minder kansen en stimulansen tot intercultureel en levensbreed leren.
“Dankzij dit initiatief, krijgen deze leerlingen de kans om bevoorrechte momenten te beleven met de Gambiaanse kleuters en leerkrachten buiten het toeristisch circuit”, zegt Lies De Mey, begeleidende leerkracht. “Voorafgaand aan hun ervaring in Gambia doorlopen de leerlingen een voorbereidingstraject. Dit traject en de ervaring in Gambia brengen ze van begin tot einde in beeld. Het werd een intensieve voorbereiding met lesvoorbereidingen in het Engels en voor grote groepen kleuters. Daarnaast organiseerden de leerlingen in en naast de school benefietacties om het lesmateriaal aan te kopen en als ondersteuning van de plaatselijke bevolking en de school PICCA. Ze schreven ook organisaties aan met de vraag voor ondersteuning. Zo kregen ze van Lions Herzele maar liefst 100 rugzakjes gevuld met tandenborstels, tandpasta, schrijfgerief om te schenken aan de kleuters. Ook GROS Herzele, fietsen Flanders en scholengroep 20 steunden het project met les- en spelmateriaal.”
“Door te vertrekken vanuit hun eigen interesses en kwaliteiten is er een grote intrinsieke motivatie. In Gambia gaan deze jongeren de confrontatie aan met Afrikaanse collega’s met dezelfde beroepsinteresses, wat het interculturele leerproces laagdrempelig en spontaan maakt”, geeft Heidi Knop, eveneens begeleidende leerkracht, nog mee. “Het avontuur is tevens te volgen via Instagram (project_gambia) en Facebook (AH2Gambia).”