Dorpskernvernieuwing Bottelare: “Koningin Astridlaan wordt als eerste aangepakt”

Als alles goed loopt, starten in het najaar van 2023 de eerste fase van de herinrichtingswerken in Bottelare. Dat heeft de gemeenteraad beslist. Het versmalde deel van de Koniging Astridlaan is als eerste aan de beurt. “De bijzondere aandacht voor veiligheid en ruimte voor ontmoeting blijven de rode draad,” vertelt schepen van Openbare werken Pascal Rousseaux.

© Ontwerpbureau Omgeving CVBA

Vorige zomer keurde de gemeenteraad het masterplan voor de dorpskernvernieuwing van Bottelare goed. In 2022 werd al een nieuw mobiliteitsplan ingevoerd en binnenkort gaan ook de eerste fase van de werken van start. Zo zet lokaal bestuur Merelbeke in op een verkeersleefbare dorpskern. Het vernieuwde dorpsplein en de make-over van de schoolomgeving volgen respectievelijk in 2024 en 2025.

Koningin Astridlaan

Bij de herinrichting van de dorpskern wordt de Astridlaan tussen de Vennestraat en het Koning Albert I-plein als eerste aangepakt. “Hier gaan alle kabels en nutsleidingen onder de grond. Zo is er voldoende plaats voor voetpaden van minstens een meter breed aan beide straatkanten,” licht schepen van Openbare werken Pascal Rousseaux de werken toe. “Vervolgens wordt de straat ingericht als fietsstraat en wordt de rijweg versmald. Het tweerichtingsverkeer blijft behouden.”

De nieuwe verhardingsmaterialen zijn zo veel mogelijk waterdoorlatend. Door middel van infiltratiekolken en parkeerstroken in waterpasserende betonstraatstenen wordt het regenwater maximaal geïnfiltreerd. De bestaande gemengde riolering is nog in goede staat en wordt dus behouden

© Ontwerpbureau Omgeving CVBA

Gefaseerde aanpak

Na een intensief participatietraject keurde de gemeenteraad in 2022 het masterplan voor de dorpskernvernieuwing van Bottelare goed. Over sommige zaken waren bewoners het snel eens. Andere zaken bleken minder evident. Het lokaal bestuur koos uiteindelijk voor een scenario dat zoveel mogelijk rekening houdt met de feedback van de inwoners. “Ook tijdens de uitvoeringswerken zullen we bewoners blijven betrekken,” benadrukt schepen van Participatie Egbert Lachaert.

Er werd gekozen voor een gefaseerde aanpak. Zo werd in de eerste plaats een nieuw mobiliteitsplan ingevoerd. Er kwamen knips in de Rood Beeldekenstraat, Dorpsstraat en Sint-Annawegel en werd de zone 30 op de as Rid. A. Stas de Richellelaan en Koningin Astridlaan uitgebreid. “Samen met eenrichtingsstraten en fietsstraten willen we zo het verkeer voor fietsers en voetgangers veiliger maken,” vertelt schepen van Mobiliteit Luc Van Huffel.

Meer informatie over het project www.merelbeke.be/masterplan.