Zesde EXPO TaLe Art Gallery van 20 september tot 22 oktober in Vlierzele

In de TaLe Art Gallery vindt van 22 september tot en met 22 oktober de zesde expo plaats in de nieuwe kunstgalerie (opgestart sinds 1 mei 2022). Deze gaat door in de oude textielfabriek die omgetoverd werd tot een artistieke en authentieke loft/galerie van 200m² op Vlierzeledorp 12a te Vlierzele.

Tijdens deze expo in TaLe Art Gallery “Tussen de regels” zal u werken kunnen bewonderen van kunstenaars: Bart Vandevijvere, Jean De Groote, INge Decuypere, Bert Drieghe en Mohammed Alani.

Op de openingsdag 22 september bent u van harte welkom vanaf 18u00 op de vernissage en openingsreceptie van de nieuwe expo waar ook alle kunstenaars aanwezig zullen zijn en dit in aanwezigheid van een afvaardiging van de lokale overheid Sint-Lievens-Houtem. Om 19u00 is er een Introductie van de kunstenaars door kunsthistoricus en curator: Benedict Vandaele

Tussendoor organiseert Tanja Leys zelf een aperoconcert op zondag 8 oktober van 10u30 tot 11u30. Heel wat mensen sluiten na het aperoconcert ook aan op de georganiseerde wandeling voor Kom op tegen Kanker, die start in de pastorie/speeltuin van Vlierzele. De openingsuren galerie tijdens de expo zijn van vrijdag tot zaterdag van 14u00 tot 18u00 en op zondag van 11u00 tot 17u00.

aLe Art Gallery is een kunstgalerie opgericht door Tanja Leys
Ze brengt een gevarieerd perspectief op hedendaagse kunstenaars, regelmatig in combinatie met poëzie- en muziekkunst.

Tale Art Gallery staat voor originaliteit & sfeer. “Art with a conscience”.

Wij streven er naar elke bezoeker een ‘beleving’ te bieden en gaan daarbij geen avontuur of uitdaging uit de weg.

Tale Art Gallery brengt wisselende collecties Beeldende & Hedendaagse Kunst in combinatie met muziek- en poëzie kunst, onder de vorm van frequente, tijdelijke groepstentoonstellingen,

Geniet op deze unieke locatie van een adembenemende expositie, een avond- of aperitiefconcert met een divers aanbod van jazz-, klassieke- en luistermuziek.

Verdere info kan u vinden op de website: www.taleartgallery.be.

“TUSSEN DE REGELS”

In deze tentoonstelling worden de werken van 5 kunstenaars geconfronteerd met elkaar. Hun werken zijn doordrenkt met hun eigen beeldtaal, elk met hun specifieke uniciteit en uitgesproken gedachtegang. Juist door de deconstructie van het werk toe te passen komt men tot de echte betekenis ervan. Tussen de regels staat niets!

Naast het geschilderde object staat niets! Juist de paradox hierbij geeft een juiste betekenis aan het iets! Want zonder niets heeft iets geen betekenis. Zonder wit kom je nooit de betekenis van zwart te weten. Of de betekenis van donker zonder licht . De autonomie van het schilderij…

Tussen de regels, betekent ook: datgeen wat niet te zien is – het onzichtbare – het woordeloze. Zo roept de tentoonstelling een reeks fundamentele vragen op over de relatie tussen ‘zijn’ en tijd, conventies, spiritualiteit, betekenis of actie. Ook een aantal contradicties maken de expo boeiend en uitnodigend om te komen ontdekken.

KUNSTENAARS

BART VANDEVIJVERE

De schilderijen van Bart Vandevijvere zijn één voor één schakels in een eindeloze ketting. In een proces dat zich in een slingerbeweging ontwikkelt, draagt het ene werk de sporen van zijn voorganger en vormt het de kiem voor een volgende. En zo schakelt hij van de ene gedachte naar de andere, van de ene ingreep naar de andere, in search of the plot.

Daarbij maakt hij gebruik van beeldelementen uit de rijke geschiedenis van de (abstracte) schilderkunst. Die staan soms haaks op elkaar. De ene keer duiken we de onmetelijke ruimte in.  De andere keer laat hij tegenstellingen inwerken op elkaar, als poging tot verzoening. Dat leidt tot oppervlakken als arena’s waarbinnen de frictie tussen geometrie en lyriek, vertraging en dynamiek oogluikend toegestaan wordt, maar steeds in een interactief spel. Deze dynamiek baadt in de geest van de hedendaagse muziek en jazz: zijn onbetwistbare bondgenoten op weg naar de plot.

JEAN DE GROOTE

Het werk van Jean De Groote heeft zijn oorsprong, kan verklaard of geduid worden binnen de theorie van de existentiële fenomenologie: of maw. hoe bestaan fenomenen, wat zijn ze, hoe verklaren we ze? En hoe zijn ze terug te brengen , te verklaren op mijn oeuvre?

Hij probeert ( hij gebruikt daarvoor verf) iets te laten zien ( ervaren) op een doek, wat er voorheen niet was. Hij probeert een middel te vinden om een nieuwe werkelijkheid te tonen, wat er voorheen nooit was. Zijn onderwerpen, objecten, zijn meestal heel herkenbaar, banaal, alledaags, af en toe sluipt er wat narratief in, zelfs wat metafysica. Ze vervangen echter nooit het zichtbare, dat wat we kennen. Ze tonen juist het onzichtbare – achter – het kenbare. Het worden – zijn – geschilderde Nieuwe werkelijkheden.

Om het met de woorden van Antoon Van den Braembussche te zeggen “ De Zelfzoheid” van de dingen die nu eenmaal niet te verklaren, verwoorden.

INGE DECUYPERE

‘DE VROLIJKE WETENSCHAP VAN INGE’  Zo verwoordt ze zelf haar ‘bezigheden’ in en buiten haar atelier.  

Literaire bronnen en filosofische teksten zijn de basis van haar colleges, wandobjecten en installaties. Deze rijke inhoud verwerkt en bewerkt ze. Inge verstaat de kunst om zinnen in beelden te vatten. Ze denkt en kijkt abstract. Essentiële zinnen worden vorm. Ze gebruikt lichte en sobere materialen, die ze soms al eens ‘vindt’ om het toe te eigenen met een kleine ingreep of een patine. Je voelt een grote vrijheid in het maken.

Het plezier van lezen (literatuur) en kijken (landschappen) vertaalt ze in collages die ze nadien groter uitgewerkt heeft in beschilderd aluminium. Schijnbaar achteloos bijeengebrachte stukken aluminium nemen soms een hele wand in.

Er is een speelse wijsheid, een optimisme. Genereus is haar uitnodiging aan de toeschouwer om mee te ‘spelen’ in dat ander aspect, haar interactief werk. Ze neemt je vriendelijk mee in haar engagement; met een puzzel object of verplaatsbare magneetplaten. De toeschouwer wordt hier deelnemer. Hoe bevrijdend is dat!

BERT DRIEGHE

In zijn werk als geheel en in een aantal afzonderlijke werken bestaan abstractie en figuratie naast elkaar; dit lijkt een essentieel onderdeel van de stem van de kunstenaar.

De schaal is altijd klein tot bescheiden. Het palet is consequent levendig, minder het palet van een schilder dan dat van plastische objecten. De oppervlakken worden niet alleen bepaald door handelingen en toevalligheden van verf, maar ook door het feit dat de drager vaak ruw of onregelmatig, bijeengeraapt materiaal is. Veel schilderijen bevatten figuren, alledaagse voorwerpen en abstracte vormen weergegeven in vlakke kleuren. Er zijn ook dieren, woorden en een minimaal gearticuleerde illusie van landschap of interieur.

Wat we herkennen in al Bert Drieghe’s verschillende werken is zijn stijl, zijn uniciteit, de som van zijn geschiedenis, zijn materialen, zijn huiskamer werkplek en de dingen die ’s avonds in zijn hoofd zitten na een dag werken, na een mens te zijn in de wereld.

Tekst: Emily Farranto

MOHAMMED ALANI

“Als artiest speel je zeker, maar serieus, nadenken en afwegen. Wat de meesten van ons eruit gooien en weggooien, wordt grondstof voor je kunstwerk. En net als Picasso die een zadel en het stuur van een fiets in elkaar zetten om een ​​geheel te maken, breng je objecten samen door ze aan elkaar te koppelen, door ze naast elkaar te zetten, door ze tijdelijk te bevestigen. Elk werk is als een idee, een nog niet gemaakte foto, een impuls of een gedachte. Het vertelt ons waar we moeten kijken, nodigt uit om vorm en ruimte met elkaar te verbinden.

De momenten zijn gemodelleerd naar het beeld van een beeldhouwer die een gezicht vormt in klei. Mohammed Alani ontleent of citeert niet alleen zichtbare elementen uit de recente kunstgeschiedenis, maar ook principes die hij op zijn kop zet. Toch is Mohammed Alani vooral een kunstenaar die intuïtief beelden construeert die de banaliteit van alledag met een speelse eenvoud versterken.”

Tekst: Philippe van Cauteren, Directeur van S.M.A.K. museum Gent.

Foto’s: van elke kunstenaar vind u hieronder een kunstwerk.