Geraardsbergen. Autoverdeler Groep Thoen schonk de leerlingen van het Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen een Carkit met 400 onderdelen, waarmee ze een elektrische wagen in twintig lesuren kunnen bouwen.
De leerlingen van de afdeling automechanica van het Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen konden op donderdag 12 oktober kennismaken met een zelfgemaakte elektrische wagen. In samenwerking met de Groep Thoen wil Greenpower de interesse en de goesting in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) aanwakkeren. Op die manier hopen ze dat de leerlingen voluit zullen kiezen voor een opleiding, studie of beroep in een STEM-richting.
‘De bedoeling is dat de leerlingen de kit zelf in elkaar steken. In april of mei kunnen de leerlingen met hun wagentje met heel wat andere scholen deelnemen aan verschillende races. De finale is op het circuit van Zolder. Het gaat hier niet om wie het snelst, maar wie het verst kan rijden met een beperkte hoeveelheid energie. Bovendien is het een meerjarenproject. Volgend jaar moeten de leerlingen maar eens nadenken hoe ze dit elektrisch wagentje efficiënter kunnen laten rijden. Op die manier leren de leerlingen probleemoplossend denken’, vertelt Bart Scheirlinckx, leerkracht en vakverantwoordelijke auto.
Greenpower Challenge
‘Het wagentje is heel eenvoudig. Er zitten twee batterijen van 24 volt in. Met deze beperkte capaciteit zullen de leerlingen er moeten voor zorgen dat ze met hun wagentje zo ver en zo lang mogelijk rijden. Het zijn de leerlingen van het zevende jaar auto-elektriciteit die het wagentje gaan monteren’, besluit Scheirlinckx.
‘We laten de leerlingen op een speelse manier kennismaken met de toekomstgerichte technologie binnen de praktijkles, terwijl we netjes aansluiten op de eindtermen’, licht Dirk Jansens van autoverdeler Groep Thoen toe. De samenwerking tussen Groep Thoen en het Sint-Catharinacollege ligt voorlopig vast voor drie jaar.
‘De leerlingen kunnen deelnemen aan de Greenpower Challenge, een internationale competitie die in Groot-Brittannië is gestart. Het is een competitie op hoog niveau, want je moet de wagen zodanig afstellen dat hij een uur lang aan de hoogste snelheid kan rijden. We leveren een naakte wagen, maar het is de bedoeling om daar een leuke carrosserie rond te bouwen’, geeft Pierre De Canniere van Greenpower Benelux nog mee.
Julien Borremans