Leinstraat

Brakelse meerderheid wil nu toch een vrachtwagensluis plaatsen

Schepen Sabine Hoeckman laat geen inspanning onbetuigd om te luisteren naar de grieven van de Opbrakelse bevolking!

Op de laatste gemeenteraden heeft oppositieraadslid Hedwin De Clercq ( Vooruit)  verschillende malen de vraag gesteld  wanneer er nu effectief een vrachtwagensluis komt in Opbrakel. ” de maandenlange omleidingen hangen de bewoners de keel uit.  Er blijft heel wat zwaar verkeer door Opbrakel rijden. Ik kreeg steeds het verwijt dat dergelijke maatregel te duur is. Maar blijkbaar komt er toch verandering in het standpunt. Van een bocht gesproken.”

We hadden een exclusief gesprek met schepen voor mobiliteit Sabine Hoeckman die  stelde dat het soms vechten  tegen de bierkaai was. Het lijkt er sterk op dat de schepen soms op ramkoers lag met de administratie zijnde de politie en de administratie mobiliteit.

Schepen Sabine Hoeckman: “Volgende week maandag volgt de definitieve beslissing in het college betreffende het al dan niet plaatsen van de APNR camera’s in de Leinstraat. Momenteel worden 2 offertes verwacht. Dit is nodig om in orde te zijn om een leverancier te kunnen aanduiden.

Laat mij toe eerst even te zeggen dat het allemaal hèèl, hèèl erg gemakkelijk is vanwege de oppositie (raadslid De Clercq) om lawaai te maken en zich te laten horen met één enkele zin:”Ik vraag al lang een vrachtwagensluis.” Net hetzelfde met:”Ik vraag al lang openbare verlichting in de Ronsesestraat.”

Het is gemakkelijk om dit te stellen, maar  men heeft geen  flauw benul van wat “het plaatsen van een vrachtwagensluis en de reglementeringen daarrond” inhouden.

 

Tot het uiterste moeten gaan ! Politie is geen voorstander!

Sabine Hoeckman: “Ik kan u verzekeren dat ik mijn bevoegdheid in mijn schepenambt meer dan waard ben want afgelopen weken heb ik er serieus mijn tanden MOETEN in zetten om gehoor te krijgen.

Waarom? De lokale politie is er geen voorstander om een vrachtwagensluis te plaatsen. Ook  andere stemmen lieten zich horen met argumenten zoals “De transportbedrijven zijn heel erg creatief en zijn vindingrijk in het uitstippelen van routes . Veel bedrijven betalen ook liever boetes dan ver om te rijden over wegen met tolheffing zoals de N8 en de N60.”

Waarom is de politie geen voorstander?

Sabine Hoeckman: “Eerst even meegeven dat inderdaad de politiecontroles daar zijn opgevoerd en er dus wèl degelijk meer controles  plaatsvinden. Met ook meer vaststellingen van overtredingen.

MAAR de politie heeft de volgende redenering: Zij zien de overtredingen van het zwaar verkeer (+ 3.5t) met uitzondering van zwaar verkeer die er moet zijn voor het laden en lossen en/of het leveren van diensten, als een ZEER
ZWARE OVERTREDING (derde graad overtreding 170,00€ boete) en dit kan enkel met het verkeersbord “C21” aangegeven worden. Het bord C21 = Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa. Deze overtredingen kunnen echter enkel vastgesteld en administratief verwerkt worden door de politiemensen zelf.  Eerder concludeerden zij dat zij niet genoeg mensen hebben  om die pv’s, boetes te kunnen opvolgen. Dus een vrachtwagensluis kon niet, enkel de controles meer opvoeren. Maar de zone is groter dan de Leinstraat alleen, dus moesten wij ons realiseren dat de politie er niet altijd kon zijn.”

Dit werd verschillende keren medegedeeld aan de bewoners.

Een tweede reden dat de vrachtwagensluis er niet eerder is gekomen: er moest een goed financieel  beleid gevoerd worden. In 2022 kwamen wij uit de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatie en
mijn vraag naar het plaatsen van een vrachtwagensluis werd niet weerhouden omwille van financiële redenen. Zo’n vrachtwagensluis kost  immers al gauw heel wat euro’s (men spreekt van ongeveer 6000,00€/maand).”

(Volgende  maandag a.s. weten wij meer i.v.m. de prijs)

Licht aan het einde van de tunnel 

Sabine Hoeckman : “Op een gegeven  moment zag ik  licht schijnen in een lange donkere tunnel: Men kan nu ook ANPR camera’s plaatsen waarbij de pv’s door de GAS-ambtenaar van de gemeente
zouden kunnen verwerkt worden en dus er geen sprake meer is van werk voor de politie en hun diensten.”

Zoeken en graven- schepen Hoeckman zocht voorbeelden in gans Vlaanderen om dit te kunnen realiseren! 

Sabine Hoeckman: “Ik ben mijn licht gaan opsteken bij Merchtem, Willebroek, Mechelen en Gent. Alsook bij producenten en leveranciers van verkeersborden. Dit om alle wettelijke reglementeringen  in mijn bezit te krijgen. Tevens heb ik een beroep gedaan op het kabinet van Vlaams minister Lydia Peeters.”

Waarom heeft ze dat allemaal gedaan?

Sabine Hoeckman: “Deze procedure via een GAS ambtenaar voorziet in een verkeersbord “C3” met onderborden. Dit betekent “Verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder” maar dan met onderborden van het

Type IV “Uitgezonderd -3.5t”, “Uitgezonderd plaatselijk verkeer”, “Uitgezonderd landbouwvoertuigen”, “Uitgezonderd (brom-)fietsers”.

Het negeren van een “C3” is een 1° overtreding (58.00€ boete) en met dit verschil dat de boete naar de gemeentekas komt en dus een groot deel van de investering misschien zal gedekt worden door de boetes van de overtredingen.”

Correcte signalisatie 

Sabine Hoeckman : “Mijn besluit is daar waar meerdere stemmen (politie en diensten)argumenten hebben gegeven om alsnog  toch  geen vrachtwagensluis meer te plaatsen en te twijfelen aan de rechtsgeldigheid van het systeem ik wel degelijk gerust ben dat men een correcte signalisatie gaat gebruiken.”

Ik hoop ten stelligste dat  in het aanstaande college van burgemeester en schepenen wel de unanieme beslissing wordt genomen om een vrachtwagensluis te plaatsen in de Leinstraat.

We hoeven hier niet beschaamd over te zijn want deze maatregel is nu wel gerechtvaardigd en het toont dat we effectief luisteren naar de grieven van de Opbrakelse bevolking.”