Merelbeke wint als koploper in particulier autodelen

Merelbeke mag zich een van de winnaars noemen van de awards die het Agentschap Binnenlands Bestuur en Autodelen.net uitdelen op het event ‘Parkeren en autodelen’. Het lokaal bestuur neemt een award in ontvangst in de categorie ‘koploper particulier autodelen’.

Vicky Vanmarcke (kabinet Gwendolyn Rutten) reikte de awards uit aan de steden en gemeenten die al twee deelwagens aanbieden per 1.000 inwoners. Dit is namelijk de doelstelling rond deelmobiliteit van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP). Vorig jaar kregen Gent, Leuven en Mechelen de award. Dit jaar zijn er drie nieuwe steden en gemeenten die de kaap van twee deelauto’s per 1.000 inwoners hebben overschreden. Voor het eerst zijn er dit jaar ook een aantal subcategorieën waarin awards uitgereikt worden.

Award voor Merelbeke en Melle

“Het particulier autodelen, of autodelen onder buren, is bijzonder goed ingeburgerd in onze gemeente”, vertelt schepen voor Mobiliteit Luc Van Huffel (Open VLD). “Heel wat Merelbekenaars delen hun auto met hun buren via platformen zoals Cozywheels of Dégage.” Merelbeke is erin geslaagd om 0,8 particuliere deelauto’s per 1.000 inwoners te hebben. Daarmee is de gemeente – na Gent en samen met buurgemeente Melle – Vlaams koploper in particulier autodelen. Zowel Merelbeke als Melle kregen een award op de uitreiking van de autodeelawards in Antwerpen, een initiatief van het Agentschap Binnenlands Bestuur en Autodelen.net.

Schepen voor Duurzaamheid Tim De Keukelaere (Open VLD): “De award is een mooie erkenning, die motiveert om te blijven inzetten op autodelen en een duurzame leefomgeving in onze gemeente.”

Eigenaar krijgt deel van vaste kosten terug

“Particulier autodelen biedt veel voordelen, want de totaalkost van de auto wordt gedeeld onder meerdere gebruikers”, zegt Jeffrey Matthijs, directeur van Autodelen.net. “De meeste auto’s staan heel vaak stil, en door de auto te gaan delen kan je als eigenaar een deel van de vaste kosten terugkrijgen. Het is een perfecte manier om de bestaande auto’s efficiënter te gaan gebruiken. Zo hoeven mensen geen auto te kopen als ze er één kunnen gebruiken uit de buurt.”