NMBS schrapt zes treinen in nieuwe dienstregeling. Tickets worden 6% duurder. Stiptheid nooit zo slecht geweest

Geraardsbergen. Vanaf zondag 10 december geldt de nieuwe dienstregeling van de NMBS. Voor Geraardsbergen worden er zes treinen geschrapt en duren de reistijden ook een stuk langer. De communicatie over de dienstregeling laat te wensen over. Op het moment dat de stiptheid van de treinen een diepterecord bereikt, worden de prijzen van de treinkaartjes 6% duurder.

In de nieuwe dienstregeling van de NMBS worden in de regio Geraardsbergen-Denderleeuw zes treinen geschrapt. Het gaat om drie ochtendtreinen, waarvan twee tussen Geraardsbergen en Denderleeuw en één van de Oudenbergstad naar Schaarbeek. Ook de trein van Schaarbeek naar Geraardsbergen van 16.20 uur zal niet meer rijden. Deze treinen worden om operationele redenen geschrapt, zoals bijvoorbeeld het personeelstekort.

Ook de veel genomen trein om 7.49 uur naar Gent-Sint-Pieters verdwijnt uit de tabellen. De reizigers zullen de volgende overvolle trein moeten nemen. De vertrektijden van de treinen Denderleeuw – Geraardsbergen – Schaarbeek wijzigen. Hierdoor verliest men in Denderleeuw de aansluiting met de IC-trein Gent-Sint-Pieters – Brussel – Landen.

Tickets 6% duurder
Met de nieuwe regeling hoopt de NMBS de dramatisch slechte cijfers in verband met de stiptheid enigszins terug te dringen. Afgelopen vrijdag raakte bekend dat tijdens de maand november slechts vier van de vijf passagierstreinen op tijd reden. Een dieptepunt.

Ondanks de tragische cijfers worden treintickets volgend jaar een stuk duurder. Vanaf februari 2024 betaal je gemiddeld 6% meer voor een treinkaartje. In 2023 stegen de tarieven ook al met 9%. Op een jaar tijd stijgen de prijzen met zowat 15%.

Bovendien worden er heel wat treinritten geschrapt. Vorig jaar werden maar liefst 38.400 treinritten deels of helemaal geschrapt. Dit is andermaal een triest record. Ongevallen, spoorlopers of externe factoren, zoals het weer, vormen de voornaamste oorzaken. Maar ook het personeelstekort, het hoge ziekteverzuim, stakingen, de verouderde treinstellen en infrastructuur zorgen voor de nodige schrapping van treinen.

Dit alles zorgt ervoor dat vorig jaar zowat één op de drie reizigers ontevreden was over de dienstverlening van de NMBS. Het aantal klachten van reizigers bij de NMBS-klantendienst steeg vorig jaar naar een record van 57.700.

Julien Borremans

voor meer info: https://www.belgiantrain.be/nl/news/new-offer-december2023