Reeds vóór de nieuwe vervoersregeling van De Lijn gisteren zaterdag 6 januari van kracht werd, regende het al klachten en ook Vlaams volksvertegenwoordiger Kurt De Loor is er helemaal niet over te spreken: “Bij het begin van deze legislatuur besliste de Vlaamse Regering om een nieuw vervoersplan ‘basisbereikbaarheid’ uit te rollen. Helaas hebben de jarenlange onderinvesteringen van de Vlaamse Regering ervoor gezorgd dat die uitrol nu op een grote ramp uitdraait. Er verdwijnen maar liefst 3.247 bushaltes waarvan 404 in de vervoersregio Vlaamse Ardennen (n.v.d.r.: Brakel, Geraardsbergen, Herzele, Horebeke, Kluisbergen, Kruisem, Lierde, Maarkedal, Oosterzele, Oudenaarde, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Wortegem-Petegem, Zottegem, Zwalm). En tot overmaat van ramp is er voor de reizigers ook nog erg veel onduidelijkheid,” zegt Kurt De Loor.
“Wat moeten die mensen nu doen?” vervolgt hij. “Mama’s met een buggy of jonge kinderen, senioren en andere kwetsbare mensen moeten zich ineens tot meer dan 800 meter verplaatsen naar een bushalte, leerlingen en pendelaars moeten meermaals overstappen om op school of op hun werk te komen. Dit nieuwe vervoersplan houdt mensen uit het openbaar vervoer en duwt hen opnieuw in de auto. Bovendien raakt dit de gewone mensen in hun portemonnee en dreigt het fileprobleem alleen maar groter te worden. Tegen de inwoners in landelijke gebieden zegt deze Vlaamse regering gewoon botweg: trek uw plan of blijf thuis. Dit vervoersplan ‘basisbereikbaarheid’ is pure stilstand en de uitrol van vervoersarmoede.”
“Met Vooruit willen we echter deze stilstand doorbreken en ijveren voor échte investeringen in een sterk openbaar vervoer, met onder meer in ieders buurt een bus die betaalbaar is en op tijd rijdt. Volgens Vooruit moet dit hele vervoersplan herbekeken worden en moeten de vervoersregio’s opnieuw naar de tekentafel om een nieuw plan uit te werken op basis van noden en niet op basis van besparingen,” besluit Kurt De Loor.