Lezersbrief – Streekgenoot waarschuwt voor fraudeurs: “5.000 euro schade”

Een streekgenoot, hij houdt zijn woonplaats liever geheim uit angst voor repercussies, waarschuwt nadat hij slachtoffer werd van een verkoop via 2dehands.be met afhandeling door pakjesdienst en geeft ook tips zodat je gewapend bent om niet in dezelfde val te lopen.

“Het betreft in feite twee fraudezaken op enkele dagen tijd gepleegd door dezelfde organisatie en bij hetzelfde slachtoffer (ik dus). Maar zoals je hieronder samengevat zal kunnen lezen zijn beide fraudezaken aan elkaar gekoppeld. De tweede is het gevolg de eerste. En op het einde volgt de werkwijze die ze gebruikt hebben met een happy end”, klink het. “Fraudezaak 1 : Na het plaatsen van een zoekertje op 2dehands.be heb ik na 10 minuten al een geinteresseerde koper. Hij biedt mij zelfs meer dan de vraagprijs. Hij vraagt mij om de verkoop af te ronden via een Pakjesdienst. Een (valse) medewerker van de Pakjesdienst contacteert mij vervolgens via WhatsApp en zegt dat er iemand van de Pakjesdienst zal langskomen bij mij thuis om het artikel (in mijn geval een wasmachine) op te halen en die mij cash zou betalen. Maar de veiligheidsprocedures van de Pakjesdienst vereisen dat ik mij eerst zou identificeren door een betaling te doen van 0.1 € met mijn bankkaart lezer. Ik doe dit (dom van mij) en geef mijn kaartnummer en de beveiligingscode door. Aan de hand van die gegevens doen zij vlug (binnen de 30 seconden) enkele online aankopen twv in totaal van minder dan 1000 €.”Ik merk dit een uurtje later al op, en laat mijn bankkaart onmiddelijk blokkeren via Cardstop. Eigen schuld, dikke bult denk ik bij me zelf. Een goede les. Maar daar stopt het niet, het begint pas echt leuk te worden (alhoewel het schadebedrag nu meer dan het dubbele is dan de vorige keer L)

“Fraudezaak 2: Nadat mijn bankkaart geblokkeerd werd door Cardstop (zie hierboven) krijg ik dus automatisch een nieuwe kaart toegestuurd, normaal zou je verwachten dat er ook een brief zou toekomen met een nieuwe pincode. Maar na 2 dagen wachten op die brief probeer ik mijn nieuwe bankkaart toch eens met mijn oude pincode aan een tankstation, en jawel het werkt ! Ik kan tanken J. Door die eerste aankoop te doen met mijn nieuwe bankkaart wordt deze automatisch geactiveerd (zoals ook vermeld staat in de begeleidende brief van de nieuwe bankkaart). Amper 4 uur nadat ik getankt heb (en dus de kaart geactiveerd heb) gebeuren er weer online aankopen met mijn nieuwe bankkaart ! en verdwijnt er dus weer geld van mijn rekening. Ik merk dit pas 16 uur later op (het was dat 4 uur in de ochtend L). Er zijn op dat moment enkele aankopen gedaan, en ook meerdere transacties via Payconic (P2P) voor een bedrag dat meer dan het dubbele is als vorige keer. Ik zet onmiddelijk alle betaallimieten van mijn rekening op 0 € (dit is een belangrijke tip !) en bel vervolgens naar Cardstop om zowel mijn nieuwe bankkaart als mijn Payconic (vergeet die vooral ook niet) te blokkeren. Maar daar stopt het nog altijd niet, het begint nog leuker te worden maar nu wel met een happy end !!! (lees aub verder …) Nadat mijn nieuwe bankkaart geblokkeerd werd door Cardstop (zie hierboven) krijg ik dus automatisch nog een nieuwe kaart toegestuurd. En inderdaad ik krijg een enveloppe met een nieuwe kaart en nu dit keer wel ook een enveloppe met een nieuwe pincode. Deze zitten echter wel op dezelde dag in mijn brievenbus !!!. Ik vetrouw het zaakje niet meer en laat de enveloppes ongeroerd (ik heb nog een rekening bij een andere bank en ik kan dus voort). Pas na 5 dagen, na een telefoontje met de bankdirecteur, doe ik deze enveloppes open. Nu begint mij alles duidelijk te worden wat er m.i. is gebeurd (verder onderzoek zal dit hoogstwaarschijnlijk bevestigen).”

“Wat doen die gasten ?

  1. Ze weten dat ik mijn kaart zou blokkeren bij fraudezaak 1
  2. Ze weten dat mijn bank mij een nieuwe kaart zal opsturen, vermoedelijk wel met een aparte brief met een nieuwe pincode
  3. Ze sturen een handlanger langs (die misschien in mijn buurt woont) die  elke dag mijn brievenbus controleert en wanneer de brief met de nieuwe bankkaart afgeleverd wordt door Bpost steelt hij deze brief uit mijn brievenbus.
  4. De handlanger komt de daaropvolgende dagen ook bij mij langs en kijkt in mijn brievenbus tot hij de brief aantreft met mijn nieuwe pincode.
  5. De handlanger gaat met de kaart en de nieuwe pincode naar een automaat van mijn bank en verandert de pincode terug naar mijn oude code zonder de kaart verder te gebruiken en dus ook niet te activeren.
  6. De handlanger stopt de kaart terug in de briefomslag (of gebruikt een duplicaat van deze briefomslag) en steekt die terug in mijn brievenbus. De briefomslag met de nieuwe pincode steekt hij echter NIET terug in mijn brievenbus. (misschien houdt hij hem wel als souvenier J)
  7. Ik krijg dus geen brief met een nieuwe pincode … en na een paar dagen wachten probeer ik toch maar eens een aankoop (benzine tanken) te doen met de nieuwe kaart en met mijn oude pincode. En ja dat lukt ! (Dus ik zal wel vallen onder “in alle andere gevallen” van de begeleidende brief). En mijn kaart wordt door die aankoop automatisch geactiveerd.
  8. Ondertussen checken de fraudeurs om de bvb 6 uur of mijn kaart al terug actief is. En ja hoor amper 4 uur nadat ik die eerste aankoop gedaan heb, hebben ze prijs en kunnen terug geld van mijn rekening halen.
  9. Vervolgens weten ze dat ik mijn nieuwe kaart opnieuw zou blokkeren bij fraudezaak 2
  10. Ze weten dat mijn bank mij een nieuwe kaart zal opsturen, vermoedelijk wel met een aparte brief met een nieuwe pincode en begint het spelletje opnieuw.
    Nu maken ze echter een klein foutje waardoor ik de werkwijze die ze gebruiken kan ontrafelen. Om veiligheidsredenen voor mij en mijn familie kan ik het foutje hier niet benoemen. Ik heb deze echter wel doorgegeven aan mijn bank en aan de politie.”

“Einde verhaal. Oproep aan andere gedupeerden en waarschuwing aan iedereen : Hebben andere mensen ook iets dergelijk meegemaakt (2dehands.be en waarbij de transactie afgehandeld zou worden door een of andere transportfirma (DHL, PostNL,Ziegler, Bpost, …?). Meld dit aub aan de Politie hoe klein het schadegeval ook is. Een belangrijke vraag is ook of dit een regionaal fenomeen is (Oost-Vlaanderen) ?  De handlanger die in mijn brievenbus foefelt is vermoedelijk uit de buurt. De belangrijkste tips op een rijtje :

  1. Zet nooit je GSM nummer zichtbaar op 2dehands.be
  2. Doe alle communicatie via de chat van 2dehands.be, gebruik nooit bvb WhatsApp om te communiceren met een koper/verkoper.
  3. Laat je niet verleiden om een 0 € aankoop te doen met je bankkaart om je zogezegd te identificeren. Geef ook nooit je kaart- of rekeningnummer door.
  4. Indien je verdachte betalingen ziet verschijnen op uw bankrekening, zet onmiddellijk alle limieten van uw bankrekening op 0 € (dit is de snelste methode om het onheil te stoppen)
  5. Bel dan naar Cardstop en vraag hen meteen ook om andere betaalapps (bvb Payconic) die gekoppeld zijn aan uw bankaart te blokkeren.
  6. Laat de afhandeling van de verkoop (transport en betaling) nooit gebeuren door een Pakjesdienst die door de (malafiede) koper geregeld werd.
  7. Geef nooit je volledige adres door, de plaatsnaam (gemeente/stad) is voldoende.
  8. Doe de fysieke transactie niet bij je thuis of in het huis van de tegenpartij : spreek af op een parking van een winkelcentrum of station in de buurt.”