Beleggingsfraude is geen nieuw fenomeen, maar komt steeds vaker voor. ‘Als we alle aangiftes in het parket Oost-Vlaanderen (team ECOFIN) sinds het begin van 2024 optellen, komen we al aan een nadeel van minstens 2.662.678 euro. Deze zorgwekkende cijfers blijven dagelijks toenemen’, aldus het parket Oost-Vlaanderen.
Hoe werkt het?
Slachtoffers worden gelokt via advertenties op (legitieme) websites en sociale media. Vaak worden bekende personen als boegbeeld gebruikt. Er wordt handig ingespeeld op de eerder beperkte rentevoeten van klassieke spaarproducten en er worden hallucinante winsten voorgespiegeld. Geïnteresseerden laten hun gegevens na op de website en worden even later gecontacteerd door (vaak anderstalige) persoonlijke adviseurs. Deze communicatie gebeurt dikwijls via Whatsapp (of Telegram) via telefoonnummers die Belgisch lijken maar dat eigenlijk niet zijn.
In een eerste beweging worden slachtoffers overtuigd om een klein bedrag (bv. 250 euro) te beleggen in aandelen of in cryptomunten zoals bitcoins. Dat bedrag dient dan meestal overgeschreven te worden op een buitenlandse rekening. Er wordt voorgesteld om een bepaalde applicatie te installeren waarop ze de vermeende koers van hun “belegging” kunnen volgen. Deze applicatie biedt dan een fictief beeld van een zeer winstgevende belegging. Slachtoffers slagen er soms in om een eerste uitbetaling te bekomen van de winst op hun eerder beperkte belegging. Aangezien het systeem lijkt te werken, worden ze gemakkelijk overtuigd om bijkomende bedragen over te maken.
Op het ogenblik dat slachtoffers vervolgens hun winsten willen innen, start een enorme rompslomp. De bedragen kunnen niet uitbetaald worden zonder dat eerst bepaalde taksen betaald moeten worden. En vervolgens blijven de excuses maar komen om de beleggers te overtuigen om nog meer geld te betalen om hun zogezegde winsten te kunnen uitbetalen. Ten einde raad maken sommigen tevergeefs tien- tot honderd duizenden euro over in de hoop hun initiële som terug te krijgen.
Er zijn uiteraard heel wat variaties met hetzelfde patroon en telkens met hetzelfde resultaat: het geld van de slachtoffers is verdwenen.
Wat als je slachtoffer bent?
Het parket verwijst naar de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), die recent een preventiecampagne tegen online beleggingsfraude lanceerde. Meer informatie over deze campagne is te vinden op de website van de FSMA.
Herken je dit verhaal? Verbreek dan onmiddellijk alle contact met de verdachten en betaal zeker niets meer, ook niet aan andere organisaties die je benaderen om je te helpen om je geld terug te krijgen. Verwittig onmiddellijk je bank om als mogelijk de transactie te blokkeren. En neem contact op met de politie. Breng bij de aangifte je smartphone en computer mee en verzamel zoveel mogelijk gegevens over je contacten met de verdachten en de transacties die je gedaan hebt.
Hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans op recuperatie. Al blijft die, gezien het internationaal karakter van de criminele organisaties die zich met dergelijke complexe fraude bezighouden, heel gering.
We geven graag nog volgende tips mee:
Is het te mooi om waar te zijn? Dan is het dat ook!
Begrijp je niet hoe het werkt? Doe het dan niet!
Wil je investeren? Check dan altijd eerst via Google en/of FSMA of de website / het platform wel betrouwbaar is!
Geld overschrijven naar het buitenland? Check voorafgaand bij je bank of de bestemmeling te vertrouwen lijkt! Vaak zullen banken ook waarschuwen of verdachte transacties blokkeren. Dring dan zeker niet aan om je transactie toch door te voeren!
Installeer nooit apps of computerprogramma’s waarmee het beheer van je smartphone/laptop/desktop kan overgenomen worden door anderen van op afstand. En als je dit toch gedaan hebt, log nooit in op je bankapplicatie terwijl anderen kunnen toekijken.
Bevestig nooit banktransacties via ITSME of je bankpas op verzoek van anderen als je de afzender niet kent of vertrouwt.