Geraardsbergen. HLN merkte vorige week op dat het klachten regent over Fiberklaar. ‘Ook in Geraardsbergen is er een ganse waslijst aan problemen die de onderneming moet oplossen’, aldus Veerle Mertens, schepen van Openbare Werken. ‘Eerst moeten de werven deftig worden afgewerkt voor er nieuwe worden opgestart.’
Het regent klachten over Fiberklaar, zo meldde het Laatste Nieuws vorige week. De krant maakte gewag van beschadigde gevels en opritten, barsten in muren en voorgevels, kapotte gasleidingen… Fiberklaar is een dochteronderneming van Proximus en legt in heel Vlaanderen een glasvezelkabel die supersnel internet moet garanderen. Maar door het oplopend aantal klachten heeft reeds 8 van de 100 gemeenten de werken stilgelegd.
‘Het is zo dat Fiberklaar geen contracten met de steden afsluiten. De onderneming opereert als een nutsmaatschappij. Ze vragen werken aan. Ze krijgen daarvoor al dan niet een vergunning…’, weet Veerle Mertens. ‘In Geraardsbergen zijn ze op een aantal plaatsen aan het werken. Er is een ganse waslijst aan problemen die ze moeten oplossen. De laatste weken hebben we heel wat discussies gehad met Fiberklaar om een aantal zaken in orde te brengen.’
‘Concreet betekent dit dat de werven die reeds opgestart werden, eerst deftig moeten worden afgewerkt, vooraleer er nieuwe werven worden opgestart. Twee werftoezichters van de stad Geraardsbergen zijn daar dagelijks mee bezig. Ze bezoeken werven en noteren de problemen, wat uiteraard belangrijk is voor de oplevering. Op sommige plaatsen hebben ze werken moeten herdoen. Ze moeten voldoen aan het standaardbestek dat daarvoor geldig is.’
Over welke werken het gaat, wou Veerle Mertens niets kwijt. Er bestaat een lijst van vaststellingen, maar diensten kunnen die niet zomaar geven. ‘Het is een momentopname. Opmerkingen worden in regel direct gemaakt bij vaststelling ter plaatse of wanneer ze ons bereiken via burgers’, geeft schepen Mertens nog mee.
Julien Borremans