Geraardsbergen/Wijnhuize. Nu de heraanleg van de N42 in het nieuwe tracé niet voor onmiddellijk is, staat de verkeersveiligheid van het levensgevaarlijk kruispunt ’t Schipken in Wijnhuize op de agenda. Er komt tegen half augustus een proefopstelling van verkeerslichten. ‘Betekent dit dat de ontwikkeling van het nieuw tracé op de lange baan wordt geschoven?’ vroeg gemeenteraadslid Filip Schotte (N-VA) zich op de gemeenteraad van dinsdag 25 juni zich af.
De flessenhals ter hoogte van het kruispunt ’t Schipken in Wijnhuize is levensgevaarlijk en zorgde de afgelopen jaren voor enkele ernstige ongelukken. Vooral voor de zwakke weggebruikers is deze situatie penibel. De vele files en verkeersdrukte zorgen al jaren voor de nodige wrevel.
Schepen Ronny Herremans (CD&V & Partners) uit Herzele bevestigt dat in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer er beslist werd om voorlopige verkeerslichten te plaatsen. ‘Er komt geen heraanleg omdat dit veel te lang zou duren en heel wat voeten in de aarde zou hebben. Na drie maanden wordt de proefopstelling geëvalueerd om na te gaan of het opportuun is om deze opstelling permanent te maken.’
Gemeenteraadslid Filip Schotte had toch wel enkele bedenkingen bij dit initiatief: ‘Onze zorg is dat dit initiatief de heraanleg van de N42 stilletjes op de lange baan zal worden geschoven.’
‘Het is absoluut niet zo dat de proefopstelling van de verkeerslichten een negatieve invloed zou hebben op de ontwikkeling van het nieuw tracé. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft in februari 2024 een nieuwe omgevingsvergunning en een milieueffectenrapport aangevraagd. Ze moeten nog het volledigheids- en ontvankelijkheidsverklaring van het departement Omgeving ontvangen’, aldus Fernand Van Trimpont, schepen van Mobiliteit voor Team Geraardsbergen.
‘Ze verwachten dat het openbaar onderzoek van de herinrichting van de N42 weldra zal kunnen worden georganiseerd. Ik kijk er sterk naar uit, want het is een absolute noodzakelijkheid en opportuniteit om het zuiden van Oost-Vlaanderen te ontsluiten om onze lokale economie van de nodige zuurstof te voorzien.’
Julien Borremans