Met onze NUUS-redactie zijn we verliefd op lezersbrieven. Omdat die de vinger aan de pols houden en zo aan onze lezers de kans geven hun gedacht te zeggen. Zo ook deze; over het wel en wee van het onderwijs in België.
“Na 43 jaar in het onderwijs heb ik te veel loze beloften en zinloze beslissingen meegemaakt. Te dikwijls heeft men niet op lange termijn gepland en werd er enkel aan het moment gedacht”, klinkt het bij onze lezer.
“Ondanks dit alles, blijf ik mij betrokken voelen bij het onderwijs en de jonge mensen. Vooral nu men steeds meer taalarm wordt. De afbouw van talen in het onderwijs verzwakt ons en werken de vervreemding en het onbegrip in de hand. Ikzelf ben viertalig opgeleid (oude humaniora) en heb altijd geloofd in het adagio: “Zoveel talen men spreekt, zoveel keren is men mens.”. Voorts is er een groot gebrek aan basiskennis van de geschiedenis (niet de data) maar de gebeurtenissen met oorzaken en aanleidingen. Er zijn zoveel zaken die zich steeds maar herhalen en niemand trekt er lessen uit. Ik volgde de herdenking van D-Day en de plechtigheid in Oradour-Sur-Glane en vroeg mij af wat de zin is als hetzelfde nog altijd gebeurt. Hoeveel mensen herinneren zich Lidice, Babi Yar, Kondomari, Nanking, Kosovo. “L’histoire ne se répète pas comme une fatalité, mais parce que les hommes tolèrent que les atrocités se reproduisent. (Marc Lévy dans Le créspuscule des fauves)”
“Misschien is het tijd dat men durft te zeggen dat degelijk onderwijs eisen mag stellen, waarbij het duidelijk is dat studeren tijd en inspanning vraagt, met respect voor de leerkracht en de school. Ouders, die ook betrokken partij zouden moeten zijn, spelen hierbij ook een belangrijke ondersteunende rol .Meningen mogen verwoord worden, maar op een beleefde en constructieve manier, gestoeld op een degelijke basis. Daarbij komt ook het antwoord: “Neen, dit kan (nu) niet of wat je daar zegt of doet is niet juist” als belangrijk tijdens de opvoeding in het vizier. Voor mij hoeft het niet meer, ik ben met rust. Ik geloof nog altijd in een opleiding waarbij men aan het werk gaat met de talenten van de leerling, hen laat zoeken met vallen en opstaan, om uiteindelijk, zelfs met een korte of langere omweg, in de juiste richting te gaan. Maar geef hen vooral een op menselijke waarden geijkt moreel kompas mee.”
Naam auteur bekend bij de NUUS-redactie