Interview Marijn Devalck: ‘Ik vind het heel belangrijk dat er blijvend aandacht gaat naar de tijdloze muziek van Digno Garcia.’

Brakel/Sint-Maria-Lierde/Geraardsbergen. Marijn Devalck – ook gekend als Boma uit F.C. De Kampioenen – zal op zaterdag 21 september een aantal liedjes ten beste geven op de 11e editie van het concertdiner ‘Vrienden van Digno Garcia’ in OC De Lier te Sint-Maria- Lierde. Voor deze gelegenheid interviewden we Marijn Devalck over zijn carrière als muzikant en acteur. Hij heeft het over zijn successen, maar ook over zijn ontgoochelingen. Marijn Devalck is ook Schepen voor o.a. Cultuur en Sociale Zaken in Brakel voor Open Vld, maar dit valt buiten het bestek van het interview.

Heeft u Digno Garcia persoonlijk gekend?

‘In de periode van Digno Garcia was ik een jonge zanger. Marino Falco was mijn artiestenaam. Ik had in Geraardsbergen met een plaatselijke rockgroep opgetreden en kwam zo in contact met de wereldster, die hij toen was. Deze persoonlijke ontmoeting maakte grote indruk op mij. Ik trad toen ook in zaal Plaza op, waar Diëgo – toen nog een jong ventje – ook rondliep. Ik heb Diëgo nog weten geboren worden.’

Welke indruk liet Digno Garcia op jou?

‘Digno Garcia was een bijzonder sympathiek man en een verschijning. Toen ik hem ontmoette, had hij al een enorme muzikale carrière opgebouwd. Het is dan ook bijzonder waardevol dat Diëgo met een grote gedrevenheid de nalatenschap van zijn vader in ere wil houden.’

Heeft zijn muzikaal oeuvre de tand des tijds doorstaan?

‘In die tijd werd er tijdloze muziek geschreven. Digno Garcia zong evergreens, waar we nog lang zullen kunnen van genieten. Heel wat van zijn hits blijven nog steeds naklinken. Het is jammer dat deze muziek steeds minder op de radio wordt gespeeld.’

Marino Falco
U componeert en speelt toch ook wel muziek?

‘Ik heb zelf muziek geschreven. Enkele liedjes van mij werden hits. In 1966 brak ik als Marino Falco door met twee hits Je n’ai plus mon papa en Ma première cigarette. Ik zong dus in het Frans, maar mijn carrière als Marino Falco was van korte duur. Er was toen Canzonissima – een muziekprogramma georganiseerd door de Vlaamse publieke omroep BRT – dat de voorronde van het Eurovisiesongfestival was. Wou je deelnemen dan moest je in eigen taal zingen. Dat was toen voor ons het Nederlands. Het Vlaamse lied was toen in opmars, wat deels ook te maken had met de Vlaamse strijd die in o.a. Leuven werd gevoerd. Sindsdien was ik geen vedette meer. Toch bleef het Vlaamse lied het erg moeilijk op de toenmalige BRT hebben. Het was van ons en het was niet goed genoeg.’

De opkomst van VTM heeft daar wel voor verandering gezorgd.

‘De opkomst van VTM was niet enkel voor het muzikale of de showbizz een geschenk uit de hemel. Het Vlaamse lied kreeg een bijzondere plaats door o.a. programma’s zoals Tien om te zien. Het televisiemonopolie van de BRT werd doorbroken en de nationale televisieomroep moest de concurrentie aangaan. Dat heeft de BRT o.a. gedaan door F.C. De Kampioenen te maken. De Vlaamse artiesten kregen ook meer aandacht. De opkomst van VTM heeft inderdaad voor een grote verandering gezorgd.’

De serie F.C. De Kampioenen heeft de Vlaamse cultuur toch wel op een bijzondere manier gepromoot.

‘We zijn met F.C. De Kampioenen in 1990 begonnen en de reeks wordt nog steeds op de VRT gedraaid. Aanvankelijk werd gehoopt dat de serie drie jaar zou meegaan, maar het werd een succes. 34 jaar later kijken nog steeds honderdduizenden mensen uit alle lagen van de bevolking naar de serie. De afgeleide producten – zoals het stripverhaal – zijn al even grote successen. Er waren nog andere goede Vlaamse programma’s die het levenslicht zagen. Daardoor maakte men bij de BRT betere televisie dan voordien. De kijker kwam centraal te staan en de nationale televisieomroep stapte van haar elitaire televisie af.’

Kortzichtig
Werd het succes van F.C. De Kampioenen ook niet bepaald door de spitsvondige humor en de figuren die werden neergezet?

‘Vanaf het begin van de serie hebben we een aantal duidelijke afspraken gemaakt. Één daarvan was dat we geen dialect zouden spreken, maar wel schoon Vlaams. We wilden geen vulgaire humor brengen. Van in begin hebben we ook mensen uit andere culturen en met een andere huidskleur betrokken. Er is zelfs een aflevering geweest waar we zelf het racisme zwaar op de korrel hebben genomen, maar deze werd door de VRT geschrapt.’

(Redactie: Marijn Devalck heeft het over de aflevering ‘Kamer te huur’ tijdens het dertiende seizoen. Dieudonné werkt bij Boma en huurt een kamer bij Pascale. In 2020 besloot de VRT om meerdere afleveringen van F.C. De Kampioenen niet meer uit te zenden. Volgens de VRT pasten de afleveringen niet meer in de tijdsgeest of waren er gastacteurs die veroordeeld zijn voor zedenfeiten. Na een petitie en veel hevige reacties besloot de omroep om een deel van de afleveringen terug op VRT MAX te zetten met vermelding van een disclaimer die verwijst naar de gewijzigde standaarden. De afleveringen met de voor zedenfeiten veroordeelde acteurs blijven verwijderd.)

Wat vond u van de actie van de VRT om zoveel afleveringen niet meer uit te zenden?

‘Ik vond dat bijzonder kortzichtig. Volgens mij hebben ze deze afleveringen niet bekeken, want dan zouden ze wel begrepen hebben dat we net voor het tegenovergestelde stonden van wat de VRT er van maakte. Wij promoten met deze afleveringen juist het antiracisme.’

Blijvende aandacht voor Digno Garcia
Niettegenstaande jouw grote successen met F.C. De Kampioenen ben je toch altijd muzikaal actief gebleven.

‘In 1978 bracht ik een langspeelplaat uit die nogal wat aandacht kreeg. Ik had ook wel de gave om acteren, dans en zang te kunnen combineren waardoor ik een aantal musicals meespeelde, waaronder de hoofdrol in Jesus Christ Superstar. Ook met het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heb ik verschillende tourneés gedaan. Ik heb heel wat songs geschreven, maar bij de VRT was ik niet welkom. Er was daar geen enkele plaat of cd van mij te vinden. De zanger Marijn Devalck is op de VRT nog steeds taboe.’

Welke muziek gaat u op het concertdiner ‘Vrienden van Digno Garcia’ spelen?

‘Ik zal live liedjes brengen ter ere van Digno Garcia. In 2015 was ik al eens te gast en heb toen ook liedjes gezongen die ik zelf heb geschreven. Ik vind het heel belangrijk dat er blijvend aandacht gaat naar de tijdloze muziek van Digno Garcia.’

Hartelijk dank voor het gesprek

Julien Borremans

Zaterdag 21 september kan u Marijn Devalck – met tal van andere muzikanten – op de 11e editie van het concertdiner ‘Vrienden van Digno Garcia’ in OC De Lier te Sint-Maria- Lierde aan het werk horen. Meer info vindt u hieronder.