Jan De Pril (N-VA) heeft een masterplan voor de heraanleg van de Astridlaan om veiligheid en vlotheid verkeer te bevorderen

Geraardsbergen. Jan De Pril (N-VA) heeft een oplossing bedacht om het verkeer op de Astridlaan vlotter te laten verlopen. Naast het rondpunt aan de Geuzenhoek, pleit de N-VA’er nog voor twee extra rondpunten. ‘Dat zal niet alleen de veiligheid maar ook de vlotte doorstroom van het verkeer bevorderen.’

‘Er moet nog een extra rondpunt komen ter hoogte van de kruising Astridlaan en Oudenaardsestraat en een ander ter hoogte van het kruispunt van de Astridlaan met de Zonnebloemstraat’, stelt Jan De Pril voor.

Tussen de rondpunten moet er een doorlopende, niet overschrijdbare middenberm komen. Zo wordt het verkeerd dat de winkelparkings verlaat steeds in dezelfde richting gedraineerd, waardoor het verkeer de Astridlaan niet meer dwars kan oversteken. Dat geldt ook voor de wagens die vanuit de Marktweg, de Felicien Cauwelstraat of de Stadsweg komen. Een wagen die vanuit de Gemeenteweg komt en die richting Zottegem wil rijden, zal eerst naar het rondpunt aan de Geuzenhoek moeten rijden om dan rechtsomkeer te maken.

Betere doorstroom
Voor Jan De Pril zal dit voorstel niet alleen de vlotheid maar ook de veiligheid van het verkeer bevorderen. Daarnaast wil de N-VA’er vele invoeg- en uitrijbanen aan de winkels en warenhuizen om het doorgaand verkeer niet altijd stil te doen staan. Daarnaast pleit Jan De Pril nog voor een afgescheiden fietspad en een aantal oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.

‘Uiteraard zullen hier en daar een aantal werken nodig zijn om de parkings te verbinden en een betere doorstroming toe te laten op de parkings van de verschillende warenhuizen.’

Jan De Pril beseft dat dit nog maar een aanzet tot een mogelijke oplossing is, maar wil met zijn voorstel de discussie aanzwengelen. Hij weet ook wel dat het om een gewestweg gaat en dat de Vlaamse regering – meer bepaald minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) – bevoegd is. Voordien was dit Ben Weyts (N-VA).

Plannen in de lade
Het is niet de eerste keer dat de heraanleg van de Astridlaan op de agenda wordt gezet. De Dorpsraad Nederboelare deed al heel wat voorstellen. Wat betreft de verkeersveiligheid voor de fietsers trok Armand Matthijs (Rebus) al verschillende malen aan de alarmbel.

In 2019 publiceerde Nuus al een uitgebreid artikel over de plannen voor de heraanleg van de Astridlaan die toen al op tafel lagen: ‘Sinds geruime tijd zijn er plannen om de Astridlaan heraan te leggen. Er zijn reeds meerdere plannen voor de herinrichting van de Astridlaan. De dorpsraad Nederboelare: ‘De startnota door verkeers- en stedenbouwkundigen opgesteld, voorziet in een opdeling van de weg in beide richtingen als volgt: een ruim voetpad, parkeerstrook, fietspad met uiteindelijk een rijweg. Een hoofdzakelijk aaneengesloten middenberm dient als scheiding met de andere rijrichting.’’

Hieronder vind je de toenmalige plannen van de heraanleg van de Astridlaan.

Julien Borremans

Lees ook:

‘De verkeersdrukte op de Astridlaan zal nog exponentieel toenemen. De ongelukken zullen volgen.’ Een overzicht van mogelijke oplossingen.