Fietsersbond Zottegem lanceert voorstellen naar aanleiding verkiezingen: “Zone 30 in bebouwde kom”

De Fietsersbond Zottegem heeft naar aanleiding van de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 een memorandum gepresenteerd met concrete voorstellen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Zottegem te verbeteren. Het memorandum legt de nadruk op veilige schoolomgevingen, betere fietsinfrastructuur en het aanpakken van foutparkeren op voet- en fietspaden. Ook pleit de Fietsersbond voor de invoering van een zone 30 in de bebouwde kom en voor het opstellen van een doordacht mobiliteitsplan. “Deze voorstellen zijn erop gericht om de stad veiliger, gezonder en aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers”, klinkt het.

  • Veilige schoolomgevingen: Het creëren van veilige, autoluwe schoolomgevingen is essentieel om kinderen aan te moedigen met de fiets of te voet naar school te gaan. Autoverkeer rondom scholen zorgt voor onveilige situaties, zoals verhoogd risico op ongevallen en luchtvervuiling. Door deze zones autoluw te maken, wordt niet alleen de veiligheid verhoogd, maar ook de gezondheid van leerlingen verbeterd. Dit kan bereikt worden door het invoeren van verkeersvrije zones tijdens schooluren en het herinrichten van de omgeving met duidelijke en veilige voet- en fietspaden.

 

  • Veilige verbindingen tussen de deelgemeentes en het stadscentrum: Deelgemeentes moeten via veilige, fietsroutes zowel onderling als met het stadscentrum verbonden worden. Dit zorgt ervoor dat de fiets een haalbaar alternatief wordt voor korte en middellange afstanden, wat bijdraagt aan het verminderen van autoverkeer en het bevorderen van duurzaamheid. Deze verbindingen moeten breed genoeg zijn, goed verlicht, en afgescheiden van het autoverkeer. Het doel is om fietsen voor iedereen aantrekkelijker en veiliger te maken, waardoor er een verschuiving plaatsvindt van auto naar fiets. De Fietsersbond Zottegem toonde eerder al aan dat vanuit elke hoek in Zottegem het centrum bereikbaar is in minder dan 15 fietsminuten.

 

  • Nultolerantie voor voet- en fietspadparkeren: Het foutparkeren op voet- en fietspaden vormt een groot gevaar voor fietsers en voetgangers. Auto’s die paden blokkeren, dwingen fietsers en voetgangers de rijbaan op, wat leidt tot gevaarlijke situaties, vooral voor kinderen en senioren. Een strikt nultolerantiebeleid is nodig om dit probleem aan te pakken. Dit beleid moet gepaard gaan met regelmatige controles en boetes voor overtreders, om ervoor te zorgen dat voet- en fietspaden altijd vrij zijn voor de actieve weggebruikers.

 

  • Masterplan stationsomgeving voor fietssnelwegenEen masterplan voor de stationsomgeving dat focust op fietssnelwegen is cruciaal voor de integratie van de fiets in het openbaar vervoer. Fietssnelwegen bieden snelle en veilige routes voor forenzen, scholieren, functionele fietsers en zijn een waardevolle aanvulling op de bestaande infrastructuur. Door te investeren in brede, goed verlichte fietspaden die aansluiten op stations, kunnen meer mensen worden aangemoedigd om de fiets te combineren met het openbaar vervoer, wat bijdraagt aan een vlottere en duurzamere mobiliteit.

Meer info?

Facebookpagina en website Fietsersbond Zottegem

 

  • Een uitvoerbaar mobiliteitsplan: Een doordacht en uitvoerbaar mobiliteitsplan is de ruggengraat van elke fietsvriendelijke stad. Dit plan moet rekening houden met de noden van alle weggebruikers, met een duidelijke prioriteit voor zachte weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. Het plan moet realistisch zijn in zijn doelstellingen en voorzien zijn van de nodige middelen voor uitvoering en handhaving.
    We stellen vast dat het huidige bestuur er niet in geslaagd is om op 5 jaar tijd een mobiliteitsplan uit te rollen.

 

  • Zone 30 in bebouwde kom en fietszones in woonwijken en centra: Het invoeren van een Zone 30 in de bebouwde kom, aangevuld met fietszones in woonwijken en stadscentra, is een effectieve manier om de verkeersveiligheid te verbeteren. Internationale voorbeelden, zoals in Helsinki en Oslo, Spanje, UK en Frankrijk, maar ook Brussel, tonen aan dat dit leidt tot aanzienlijk minder ongevallen en een hogere levenskwaliteit. In deze zones worden auto’s gedwongen om trager te rijden, wat de veiligheid van fietsers en voetgangers ten goede komt. Maar ook de leefkwaliteit van de omgeving verbetert. Fietszones, waar fietsers absolute voorrang hebben, zorgen ervoor dat deze kwetsbare weggebruikers zich veiliger en comfortabeler voelen in het verkeer. Het invoeren van deze maatregelen in Zottegem zou de stad een stuk leefbaarder maken voor iedereen.