Volgens Aristoteles is het geheel meer dan de som der delen, een gedachte die perfect aansluit bij wat de tentoonstelling COMPOSIET in de kapel van Campo Santo tentoonstelt. Onder leiding van Céline Geeraert, oprichtster van RAAM 103 in Gent, brengen tien kunstenaars hun werk samen in een unieke dialoog, waarbij verbindingen – zowel zichtbaar als onzichtbaar – centraal staan.
De opening van de tentoonstelling op 14 november word een bijzondere ceremonie.
Met de woorden “Felicitaties! U bent hartelijk welkom. Als eregenodigde hebt u de eer de tentoonstelling te openen” worden bezoekers persoonlijk onthaald door Honoré d’O.
Hij transformeert de openingshandeling tot een interactief ritueel: twee personen spannen een rood lint, een derde bied een schaar aan op een kussen, waarna elke erebezoeker een persoonlijk erelint als herinnering ontvangt. Veiligheidsspelden zorgen ervoor dat de badge meteen bevestigd kan worden. Zo word niet alleen het lint, maar ook de tentoonstelling telkens opnieuw geopend, voor en door iedere nieuwe bezoeker.
Verbinding en kwetsbaarheid
Binnen zetten kunstenaars dit thema van verbinding voort. Sophia Aristidou en Marie Rasper gebruiken fragiele sculpturen van gevonden materialen om de werken onderling en met de ruimte te verbinden. Kim Vandaele presenteert zwevende takken, waarbij ze onderzoekt hoe ver intuïtieve spanning en natuurlijke breekbaarheid elkaar vinden.
Céline Geeraert toont organische sculpturen waarin tactiel rood de enige kleur is, terwijl Roland Nieuwborg zijn Wishing Well deconstrueert en heropbouwt tot een nieuw werk dat aanvoelt als een miniatuurstad van steen en hout. Kristof Lemmens speelt met spanning en balans in een imposante sculptuur die bijna als een abstract zelfportret leest.
Thijs Van der Linden brengt zijn filosofie over bomen tot leven in een hangende sculptuur. De lichte constructie, met texturen die aan schors doen denken, creëert een intrigerend spel tussen gewicht en lichtheid.
Een nieuwe mythologie
De tentoonstelling sluit af met het werk van Nicolas Van Parys. Boven het altaar integreert zijn schilderij naadloos in de historische kapel, waarbij hij een nieuwe, persoonlijke mythologie creëert die past bij de context van de Heilige Amandus.
COMPOSIET toont hoe kunstenaars en materialen samenkomen tot iets groters dan de som der delen.
Zoals Inge Braeckman treffend verwoordt: “De kracht zit in de verbindingen die je niet altijd ziet, maar die de ruimte, de werken én de toeschouwer met elkaar verweven.”
De tentoonstelling is nog te bezoeken tot 24 november in de Saint Amandus Chapel op Campo Santo, Gent.
Opening : 15 november, 19u30